Elektromobiliu į Palangą. Kas pasikeitė per 3 metus?

Prieš tris metus žiemos pradžioje vykome trumpų atostogų į Palangą. Eksperimentą pakartojome po trijų metų.

4/29/20245 min read

2020 metų pabaigoje dėl karantino galiojo nemažai apribojimų. Gal ir keista, bet jie stipriau palietė elektromobiliais keliaujančius. Tais laikais įkrovimo stotelių nebuvo daug, o Vilnius-Klaipėda magistralėje visi elektromobiliai įsikraudavo keliose Lietuvos automobilių kelių direkcijai priklausančiose nemokamose lėtose 50 kW galios stotelėse. Kavinės, kuriose galima būtų palaukti, kol elektromobilis bus įkrautas, neveikė. Tada važiavome su „Peugeot 2008“. Kadangi iš Vilniaus išvažiavome su pilna baterija, planavome, kad reikės du kartus įsikrauti. Patikėkite, šaltą lapkričio vakarą, du pusvalandžius tiesiog sėdėti automobilyje nėra geriausias variantas.

Palangoje tada nebuvo nei vienos greito įkrovimo stotelės (nėra ir dabar). Todėl grįžimas į Vilnių su nepilnai įkrauta baterija buvo tragiškas. Pirmoje magistralėje esančioje stotelėje reikėjo palaukti valandą, kol prieš mus atvažiavę elektromobiliai pabaigs savo sesijas. Dar kartą teko stoti Kaune. Tada žmona pareiškė, kad elektromobiliu daugiau nevažiuos. Ir ne todėl, kad elektromobiliai blogi, o todėl, kad įkrovimo infrastruktūros tuomet nebuvo.

Praėjo trys metai. Ir vėl trumpos atostogos numatytos Palangoje. Vienos vėlyvą rudenį, o kitos vos prieš kelias dienas. Pirmosioms „Fakto Auto“ davė „Citroen E-C4X“, kuris turėtų nuvažiuoti apie 360 km viena įkrova. Antrosioms, kurių metu oro temperatūra buvo tik šiek tiek aukštesnė, „Stelauto“ suteikė naują „E-Berlingo“, turintį įveikti 336 km. Visi puikiai žino, kad gamintojų nurodomi skaičiai labiau tinka miesto sąlygoms, tad iš anksto buvo aišku, jog reikės įsikrauti dažniau. Taip ir buvo.

Kelionės

Su „Citroen E-C4X“ į Palangą važiavome magistrale, o „E-Berlingo“ teko sudėtingesnis išbandymas – su juo tikrinome šių metų eletromobilių varžybų„Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ maršrutą, vesiantį per Panevėžį, Kražius link Palangos. Abi kelionės buvo skirtingos, bet prieš tris metus buvusių nepatogumų nebepatyrėme. Įsikraunant pagrindiniuose keliuose įrengtose greitose stotelėse, sugaištame panašiai kaip įprastose degalinėse. Suvalgai sumuštinį, nueini į WC ir baterija jau apypilnė. Bet niuansų yra. Abiejų kelionių metu išbandėme visų pagrindinių įkrovimo tinklų paslaugas. „Ignitis ON“ ir „Inbalance grid“ tiesiog nuskaito iš sąskaitos sumą už įkrovimą. „Elinta“ ir „Ionity“ rezervuoja sąskaitoje už kiekvieną sesiją 40 Eur. „Ionity“ rezervuotą sumą į sąskaitą gražino po kelių dienų, „Elinta“ užtruko ilgiau nei savaitę. Keliautojai turėtų į tai atkreipti dėmesį, nes labai greitai galite savo sąskaitoje rasti kelis šimtus rezervuotų eurų.

Abu automobiliai Palangą pasiekė su dviem įkrovimais. Tiesa, su „E-Berlingo“ pirmoje maršruto dalyje per Molėtus ir Skiemonis į Panevėžį buvau priverstas labai taupyti ir važiuoti lėčiau nei leido eismo sąlygos ir ribojimai. Galvojau stabtelėti trumpam įkrovimui pusiaukelėje iki Molėtų įrengtoje stotelėje, bet ji neveikė. O likusį kelią įveikėme be jokio diskomforto. Stabtelėjimas greitoje „Ignitis ON“ stotelėje prie Panevėžio truko lygiai tiek, kiek reikėjo laiko suvalgyti burgerį. Lygiai ta pati situacija Kryžkalnio „Ionity“. Tiesa, „Ignitis ON“ gerokai pigesnis.

„E-C4X“ galėjo kelią iki Palangos įveikti ir su vienu sustojimu, tačiau apsidrausdami stojome „EMSI“ greito įkrovimo stotelėje. Kažkodėl įkrovimo galia neviršijo 40 kW, tai negaišome laiko ir sėkmingai pasiekėme Kryžkalnį.

Abu automobiliai važiuoja kaip visi „Citroen“ - komfortiškai plaukia virš kelio. Magistralėje jie sugeria visus nelygumus, o mieste tikrai gerai jaučiasi ir siaurose gatvelėse. Jei lyginti su broliu „E-C4“, tai X dizainas gana panašus, nors galinė dalis gerokai skiriasi. Automobilio dydis sufleruoja, kad jis priklauso SUV kategorijai, bei kai atsidarai bagažinę, supranti, kad čia sedanas. O bagažinė tai tikrai įspūdinga – net 510 litrų talpos, didžiausia tarp šio segmento konkurentų. „E-Berlingo“ salone ir bagažinėje vietos irgi daugiau nei reikia.

Palangoje elektromobilių daug, bet kol kas įkrovimas - problema

Vaikštant ir važinėjant Palangoje labai pastebima, kad elektromobilių čia daug. Vilniuje jų tiek tikrai nematai. Palangoje elektromobilį įkrauti galima. Bet nėra lengva. Čia yra dvi lėto (50 kW) įkrovimo stotelės ir daugiau nei 10 labai lėto įkrovimo stotelių, kurių nemažai privačiose teritorijose. Šventojoje dar blogiau. Ten viena 50 kW stotelė, kuri visada užimta. Mes atvažiavome prie jos, radome „Mustangą“ be vairuotojo. Įjungėme Type 2 ir išėjome pasivaikščioti. Kai grįžome, pamatėme agresyviai vairuojantį „Mustango“ savininką, kuris buvo atvaręs dar vieną „Mustangą“ įkrovimui, bet kažkodėl jį priparkavo ne prie stotelės. Rebusas išsisprendė pamačius užrašą stotelės ekrane – viršytas parkavimo laikas. Gal ten ir yra kažkoks limitas, bet aš automobilį kroviau apie 30 minučių, tai lyg ir neturėjau viršyti. Tiesa, čia reikia patikslinti, kad aš galvojau jog kroviau. Deja, nieko neįkroviau. Stotelė pati kažką sugalvojo ir atjungė mano automobilį bei šalia įsikraunantį. Jokie veiksmai nepadėjo išeiti iš „viršyto parkavimosi laiko“, todėl spjovėme ir išvažiavome.

Tiesa, gerų žinių elektromobilistams yra. Jau birželį „Ignitis ON“ Palangoje įjungs 24 įkrovimo prieigas, iš kurių 20 didesnės galios (60 kW) ir 4 labai didelės galios (150 kW). Bendra galia sieks beveik 1 MWh. Tai labai gera žinia, kuri paskatino jau 10 metų vykstančių „Ignitis ON: Pažink Lietuvą!“ elektromobilių varžybų organizatorius jubiliejinių lenktynių finišą vėl surengti Palangoje. O iki to laiko daugiausiai klientų sulaukia nemokama 50 kW stotelė prie stadiono. Ten visada eilės ir būk tikras, jei matai įsikraunančią „Tesla“, ji būtinai ten stovės leidžiamą valandą. O prie „Lidl“ esančioje tokios pačios galios mokamoje stotelėje eilių beveik nebūna. „Ignitis ON“ įkrovimo centro atsiradimas turėtų gerokai pakeisti palangiškių ir svečių įpročius. Tie, kuriems svarbu maksimaliai sutaupyti ir toliau įsikraus nemokamoje stotelėje, o tie, kuriems svarbus greitis ir laikas, tikrai persikels į naują lokaciją.

Šiuo metu dominuoja lėto įkrovimo stotelės ir kaina beveik visur panaši – 35 centai už kW. Tiesa, ne visose „Citroen“ priėmė vienodą įkrovą. Geriausias rezultatas buvo Melnragės II paplūdimio stotelėje. Beje, ten irgi įdomi situacija. Anksčiau stovėjo 2 stotelės, kuriose galima buvo vienu metu įkrauti 4 automobilius, tačiau parkavimo vietos buvo tik 2. Pernai stotelės buvo išmontuotos, o šiemet sugrįžo tik viena.

„Citroen“ įkrovimo algoritmas specifiškas ir neskatina naudoti ypač greito įkrovimo stotelių. Iki 50 % įkrovos priimama galia siekia 85-87 kW. Nuo 50% mažėja iki 50 kW, o nuo 79% krenta iki 15 kW ir toliau mažėja. Todėl vykdami į Vilnių visai smagiai pasinaudojome kol kas nemokamomis 50 kW galios įkrovimo stotelėmis, kuriose dabar visai neliko anksčiau buvusių eilių

Kelionės kaina

Paprasčiau į Palangą iš Vilniaus ir atgal būtų nuvažiuoti su nedideliu pilku dyzelinu varomu automobiliu. Bet elektromobiliu gerokai komfortiškiau. Automobilius gavau beveik su 100% įkrauta baterija. Palangoje įkroviau nemokamai ir mokamai. Vilnių pasiekiau su 15% baterijos likučiu. Už energiją sumokėjau maždaug 52 Eur ir suprantu, kad apie 300 km (iš nuvažiuotų 800) įveikiau nemokamai. Su nedideliu dyzelinu varomu automobiliu būčiau sumokėjęs šiek tiek daugiau nei 60 Eur.

Čia dar reikėtų atkreipti dėmesį, kad su „Citroen“ magistralėje viena įkrova esant +2 temperatūrai ir lynojant galima įveikti apie 180 km. Vidutinės energijos sąnaudos, važiuojant 110 km/h greičiu buvo 23 kWh/100 km. Miesto režimu, net ir esant žemai temperatūrai, automobilis buvo gerokai taupesnis ir, manau, be problemų nuvažiuočiau šiek tiek daugiau nei 300 km.

Išvada

Bet kokiu elektromobiliu Lietuvą galimą pravažiuoti skersai ir išilgai be problemų. Taip, kartais reikės šiek tiek ilgiau stabtelėti kai kuriose įkrovimo vietose. Bet jei bus įrengta daugiau greito įkrovimo vietų su konkurencinga kaina – elektromobilių daugės ir to nerimo, kad rasi užimtą stotelę, mažės. Pats tai pajutau. Prieš 3 metus visą kelią bijojau ar pavyks įsikrauti, ar nereikės eilėje ilgai laukti. Dabar važiavau visiškai ramus ir žinojau, kad Palangą pasieksiu per mažiau nei 4 valandas. Taip ir įvyko.