2024 „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių varžybų dalyviai įkrovimui rinksis ypatingas stoteles

Birželio 7 d. Vilniuje startuosiančių „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių varžybų dalyviai jau dabar atidžiai renkasi maršrutą ir planuoja ypač svarbų varžybų elementą – įkrovimą. Tik du kartus per visą varžybų istoriją nugalėtojai nebuvo sustoję baterijų papildymui. O tai rodo, kad naudingiau yra važiuoti greičiau ir stoti trumpam įkrovimui. Ir būtent čia galima laimėti arba pralošti.

5/16/20242 min read

Šiuo metu Lietuvoje sparčiai dygsta įkrovimo tinklas ir atsiranda vis daugiau greito įkrovimo stotelių, kurių galia viršija 100 ir daugiau kW. Tinkamai susiplanavus įkrovimą ir jį pradėjus tuomet, kad elektromobilio baterija yra geriausiai pasiruošusi priimti daugiausiai galios, galima sutaupyti labai daug laiko. Lygiai tokia pati taisyklė galioja ir kasdieniniame gyvenime. Anksčiau elektromobilių gamintojai stengėsi didinti bateriją ir nuvažiuojamą atstumą. Tačiau šiuo metu ta tendencija mažėja ir elektromobilių varžybų dalyvių sąraše matome dominuojančiu 450-550 km įveikiančius modelius. Kodėl taip yra ir kas mūsų laukia ateityje, pasikalbėjome su „ABB“ Lietuvoje e-mobilumo pardavimų ir rinkodaros specialistu Edgaru Andruliu.

- Dar 2015-2017 metais įkrovimo galios standartas buvo 50 kW. Daugiausiai įrengiama buvo tokių stotelių, o ir elektromobiliai galėdavo priimti tik tiek. Šiuo metu nemažai elektromobilių galima įkrauti 100 ir daugiau kW galia. Yra ir tokių, kuriems tinka net 350 kW. Kas bus toliau?

- „ABB“ ir kiti gamintojai po truputį tobulina stoteles, didina jų galią, bet šiuo metu tai vyksta jau ne kartais. Tiesiog nėra didelio poreikio, didžioji dalis elektromobilių puikiausiai ir labai greitai įkraunami 100 - 200 kW galios greitose stotelėse. Reikia nepamiršti ir to, kad atsiranda daug naujų elektromobilių modelių, kurių baterijos nedidelės ir įkrovimo greitis neįspūdingas. Tačiau jie noriai perkami, nes mažesnė kaina. Tiesa, tam tikrų pasikeitimų yra. Europoje po truputį nyksta anksčiau populiariu buvęs CHAdeMO įkrovimo standartas. Stotelių gamintojai praktiškai negauna tokių užsakymų. Tačiau artimiausiu metu reikėtų laukti proveržio sunkiojo transporto srityje. Vyksta daug bandymų ir artimiausiu metu atsiras tik sunkvežimiams ir autobusams skirtos milžiniškos, iki 1000 kW galios įkrovimo stotelės. Jos turės ir specifinę jungtį, kuri netiks lengviesiems elektromobiliams.

- Ar „ABB“ labai glaudžiai bendradarbiauja su elektromobilių gamintojais kurdami naujus sprendimus, ar tiesiog atsižvelgia į bendrus rinkos poreikius ir bando juos patenkinti?

- Taip, tai vyksta. Vėlgi, dabar didžiulis dėmesys skiriamas komerciniam transportui ir, pavyzdžiui, „ABB“ gamykla Italijoje, kurioje gaminamos stotelės, šiuo metu kartu su sunkvežimių ir autobusų gamintojais vykdo daug bendrų tyrimų, ieško geriausių sprendimų dar neegzistuojantiems modeliams. Tai, prie ko inžinieriai laužo galvas dabar, mes rinkoje pamatysime tik po kelių metų. Tobulėja ir baterijos, jose atsiranda naujos medžiagos, naujos technologijos, padidinančios įkrovimo ciklų skaičių, mažinamas svoris ir t.t. Įkrovimo stotelių gamintojai prie to turi prisitaikyti, užtikrinti, kad įkrovimas būtų optimalus ir su mažiausiais nuostoliais.

- Atsirado daugybė įkrovimo stotelių, ypač buitinių, gamintojų. Nemažai rinkos čia bando atsiriekti Kinija. Ar „ABB“ jaučia konkurenciją?

- Žinoma, kad jaučia, bet didieji įkrovimo tinklai labiau pasitiki Europos gamintojais. Jie labiau žiūri į ateitį ir dirba su patikrintais partneriai, kurie niekur nedings, o galės užtikrinti ilgalaikį stotelių veikimą, atsarginių dalių tiekimą ir t.t. Viskas čia veikia lygiai taip pat, kaip ir bet kurioje kitoje pramonės šakoje. Yra „Mercedes“, „BMW“, „Audi“ ir kiti žinomi ir pripažinti gamintojai, taip pat yra daugybė Kinijoje gaminamų, mums net nežinomų, bet iš išorės visai gerai atrodančių automobilių. Tačiau laikas parodo kur yra tikroji kokybė, o kur tik burbulas.