Pirmųjų Lietuvoje elektromobilių varžybų organizatoriai džiaugiasi didžiuliu susidomėjimu ir pirmosiomis paraiškas padavusiomis komandomis. Apie pasiruošimą Kuršėnų autodromo trasoje spalio 21-22 dienomis vyksiančioms „ENEFIT 24H EV RACE“, papasakojo jų organizatorius Darius Grinbergas.

- Tai ne pirmas jūsų elektromobilių lenktynių projektas ir gal ne paskutinis. Nuo ko viskas prasidėjo?

- 2015 metais surengėme pirmas elektromobilių varžybas „Vilnius-Palanga“. Specialiai jas vadiname varžybomis, nes jos nevyksta pagal automobilių sporte naudojamas taisykles. Tuomet idėja kilo spontaniškai, kai su „TopGear“ galvojome, kokią naują avantiūrą padaryti. Mintis pasivaržyti elektromobiliais kelyje Vilnius-Palanga beprotiška atrodė net „TopGear“ redaktoriui, bet viskas puikiai pavyko. Per 8 metus renginys labai išpopuliarėjo, šiemet jame dalyvavo net 37 komandos. Varžybos turi labai aiškią formą ir tikslus, todėl vyks dar ne vienus metus. Tuo pačiu matėme, kad daugėjant elektromobilių, tobulėjant technologijoms atsirado poreikis ir galimybės dar daugiau technikos ir dalyvių ištvermės reikalaujančiam renginiui. „ENEFIT 24H EV RACE“ negimė akimirksniu, apie tokias lenktynes galvojome jau porą metų, tačiau vis nesiryždavome, vis kažkokios sudėtinės dalies trūkdavo. Šiemet apsisprendėme startuoti ir iškart sulaukėme didelio susidomėjimo. Dėl techninių priežasčių, kol kas esame komandų skaičių apriboję iki 12 ir šiuo metu jau turime 11 paraiškų arba rezervuotų vietų.

- Kodėl 24 valandos ir kodėl pasirinkta būtent šalia Kuršėnų esanti trasa?

- Todėl, kad Lietuvoje dar niekuomet nevyko 24 valandų automobilių lenktynės. Mes visada norime būti pionieriais, nors tai didžiulis iššūkis technikai, vairuotojams, teisėjams ir organizatoriams. Man patinka sudėtingi projektai, kuriuose reikia ieškoti naujų sprendimų. Iki šiol juos atrasdavau, todėl esu tikras, kad ir šis projektas pavyks. Žinoma, kai kuriuos sprendimus padiktuoja ir laikmetis. Pirmosiose elektromobilių varžybose 2015 metais buvome įrengę laikinas įkrovimo stoteles Kryžkalnyje. Ne paslaptis, kad elektrą joms tiekė už tvoros pastatytas dyzelinis generatorius. Tuomet kito sprendimo nebuvo, bet taip daryti 2022 metais būtų tiesiog kvaila. Todėl ir atsakymas į klausimą apie trasos pasirinkimą labai paprastas. Lietuvoje turime nemažai puikių kartodromų, bet nei vienos lenktynių trasos su bent kiek šiuolaikiškesne infrastruktūra. Šiaulių technologijų mokymo centro autodromas šalia Kuršėnų šiuo metu yra vienintelė vieta, kur galima saugiai ir patogiai įvykdyti 24 valandų elektromobilių lenktynes. Čia yra puikios patalpos dalyviams, teisėjams, organizatoriams. Pati trasa galėtų būti ilgesnė ir platesnė, bet jos konfigūracija labai įdomi. Ne veltui čia vyksta daugybė renginių – Lietuvos drifto, kartingo čempionato etapai, motociklų treniruotės ir t.t. Daugiau nei 5 metus ir mes čia rengiame Efektyvaus vairavimo akademijos mokymus bei treniruotes lenktynininkams. Ir, svarbiausia, čia yra elektros pastotė, taigi nereikės jokių generatorių. Esu tikras, kad Enefit 24 valandų elektromobilių lenktynės bus mažiausią anglies dvideginio pėdsaką paliksiantis autosporto renginys Lietuvos istorijoje.

- Minėjote, kad kol kas ribojate dalyvių skaičių. Kodėl?

- Trūksta įkrovimo stotelių. Dėl pandemijos ir šiemet prasidėjusio rusijos karo prieš Ukrainą pramonės tiekimo grandinės sutrikusios. Niekas greito įkrovimo stotelių sandėliuose nelaiko, rinkoje jų trūksta. Tačiau su partneriais bandome ieškoti išeičių. Bet jei žinote, kas galėtų įrengti dar bent dvi laikinas 50 kW stoteles, susisiekite su mumis. O mes pakviesime jūsų komandą lenktynėse dalyvauti nemokamai. Kaip ir minėjau, kol kas į lenktynes priimame 12 komandų, bet jei pavyks rasti papildomą greito įkrovimo sprendimą, komandų bus 20.

- Pakalbėkime apie komandas, automobilius, lenktynininkus. Ar matysime kažką panašaus į Formulę E?

- Iš karto galiu pasakyti, kad tikėtis padangų cypimo ir avarijų Enefit 24 valandų lenktynėse nereikia. Dalyvaus tik standartiniai elektromobiliai, vairuotojams nereikės Lietuvos automobilių sporto federacijos licencijų, lenkti varžovus bus galima tik vienoje trasos vietoje. Tai technologijų efektyvumo ir vairuotojų sąmoningumo bei sugebėjimų lenktynės. Be jokios abejonės lenktynininkai, atėję iš ralio ar žiedinių lenktynių, geriausiai žino, kad ne visada laimi greičiausi. Svarbu surasti tą elementą, kuris gali atnešti pergalę. Kol kas lenktynėse užsiregistruoti įvairių modelių Mercedes, Audi, VW, Jaguar, Tesla, Škoda, Cupra automobiliai, paraiškose matome ir labai garsių pavardžių, bet palikime jų paskelbimą ateičiai, kai bus baigtas paraiškų priėmimas.

- Kokia automobilių sporto ateitis, ar jis taps vien elektriniu?
- Kažkokiu jis tikrai bus. Lenktynės užkoduotos mūsų genuose. Kažkada varžėmės ant arklių, vėliau atsirado automobiliai. Dabar keliuose vidaus degimo variklius keičia elektriniai ir, natūralu, kad jais pradedame varžytis. Taip pat kol kas aišku, jog elektrinis automobilių sportas nėra toks patrauklus, kaip įprastas. Formulė E sugebėjo sukurti labai konkurencingą ir žiūrovams įdomų čempionatą. Tai padaryta nuo nulio kuriant elektrines formules ir tik joms pritaikytas trasas, kuriose nepasiekiamas didelis greitis, bet vyksta labai kontaktinės lenktynės. O žiūrovams tik to ir reikia. Daugiau sėkmingų profesionalių elektromobilių varžybų ir nėra. Kartu su Formulės E lenktynėmis buvo rengiama „Jaguar I-PACE eTROPHY“ taurė, bet ji išgyveno tik du metus. Tesla GT projektas mirė dar neprasidėjęs, ETCR irgi didele sėkme nepasižymi, nors „Eurosport Events“ tikrai daug investuoja į šį projektą. Todėl, manau, kad profesionaliam elektromobilių sportui dar per anksti. Tačiau elektromobiliai žiba mėgėjiškame autosporte. Daugybė standartinių elektromobilių gali kasdien pamatyti Niurburgringe, jie populiarūs slalomuose, drag lenktynėse. Tobulės technologijos ir elektromobiliai kils vis aukščiau autosporto profesionalumo laiptais. Bet ir vandenilis čia nesnaudžia. Le Mans 24 valandų lenktynių organizatoriai sako, kad jau už kelių metų čia tikrai startuos vandeniliu varomas automobilis. Prototipas jau sukurtas ir oficialių varžybų treniruotėse bandomas nuo 2019 metų.  Japonijoje nuo 2021 metų Super Taikyu serijoje lenktyniauja vandeniliu varoma Toyota Corolla Sport. Mūsų regione į lenktynių trasą įsileisti elektromobilius pabandėme 2016 metais Parnu (Estija). Tuomet vyko Baltic 1000 km lenktynės ir sugalvojome, kad naktį nebūtina ilsėtis, o galima palenktyniauti. Dalyvavo trys komandos – Lietuvos, Latvijos ir Estijos žurnalistai. Viskas puikiai pavyko, o tų varžybų nuotraukomis dalinuosi. O dabar galiu pasidžiaugti, kad mes spalio 21-22 dienomis surengsime pirmas, visiškai elektrines, lenktynes Lietuvoje.